Get Adobe Flash player
සිංහල ගන්න

සත්පුරුෂ සිතුවිල්ලක්

කිසිවෙකුත අප්‍රිය නොකරන්න.
සුරකිමු බුදු දහම
මුල් පිටුව

කල්‍යාණමිත්‍ර සම්පත්තිය

 

සාර්ථක වූ සෑම ජීවිතයකම පසුපස හොඳ මිතුරෙක් සිටී. ඒ අනුව සෑම මනුෂ්‍යයෙකුටම හොඳ නරක මිතුරන් සිටී. මිත්‍රත්වය යනු කෙනෙකු රූපයෙන් පමණක් දන හඳුනා ගැනීම නොවේ. නියම තිරසාර හඳුනාගැනීම තමා යමෙකු සිතින් සිත හඳුනා ගැනීමයි. එසේනම් මිතුරුකම ඇත්තේ තරහ නැති සිතකයි. තරහ ඇති සිතක මිතුරුකමක් නොපවතී. ආර්යයන් වහන්සේලාට හැර ඉන් මෙහා අයට සිත නොවෙනස්ව පවත්වා ගැනීම ඉතාම දුෂ්කරවූවත් සිතේ තරහ නැති සිතේ මිතුරුකම, මෛත්‍රිය ක්‍රමයෙන් උත්සාහයෙන් ගොඩනගා ගත යුතුය. මේ මෛත්‍රිය දරුවන් ඇති අම්මා කෙනෙකුගේ දරු සෙනෙහසට අපේ සම්බුදුරදුන් සමාන කොට ඇත්තේ මෙසේය. 

"මාතා යථා නියං පුත්තං ආයුෂා ඒක පුත්ත මනුරක්ඛෙ 

                                                   ඒවං පී සබ්බ භූතේසු මානසං භාවයෙ අපරිමාණං" 

මවක් තමාගේ එකම පුතුට දක්වන සෙනෙහස මෙන් සියලුම සත්වයන් පිළිබඳ වූ තරහ අප්‍රිය අමනාපයෙන් තොරව සෙනෙහස මෛත්‍රිය දැක්විය යුතුය. 

මිතුරා යනු කවරෙක්දැයි හඳුනාගත් අපි කල්‍යාණ මිත්‍රයා යනු කවරෙක්දැයි දැන් හඳුනා ගනිමු. කලණ මිතුරුගේ ඇති විශේෂත්වය නම් සද්ධා, සීල, සුත (බහුස්සුත), ත්‍යාග, ප්‍රඥා යන ගුණයෙන් යුක්ත වීමයි. 

බුද්ධාදී තුරුණුවන් පිළිබඳ කරුණු කාරනා දැන ඇතිකරගත් පැහැදීම ශ්‍රද්ධාවයි. සීලය යනු තමන්ගේ කය වචන දෙකේ මනා සංවරයයි. සුත භාවය යනු බොහෝ ඇසූ පිරූ තැන් ඇති බවයි. අධික ප්‍රමාණයක් අසා කියවා ඒ අනුව ජීවිතය සදාගෙන ඇති බවයි. ත්‍යාගය යනු පරිත්‍යාගයයි. ගැනීමට වඩා දීමට ඇති කැමැත්තයි. ප්‍රඥා යනු අත්දැකීම් බහුල බවයි. මේ කියන ගුණ වලින් ආදර්ශමත් මෙන්ම ආසීර්වාදාත්මකව ගොඩනගාගත් පිරිපුන් ජීවිතයක් ඇත්තායි. 

මේ අනුව ඉහලම කල්‍යාණ මිත්‍රයන් වන්නේ බුදු, පසෙබුදු, මහරහත් යන ආර්යයන් වහන්සේලායි. එතැන් සිට අනුපිළිවෙලින් එම ගුණදහම් වඩන, වැඩීමට උත්සහ කරන එකක් දෙකක් හෝ ජීවිතය තුලින් දැකිය හැකි උතුමන් මේ පිරිසට අයත් වෙයි. බාහිරව සිටින අන් අයගේ මේ ගුණ සෙවීම පසක තබා පළමුව තමන් ඒ ගුණ ඇත්තන් බවට පත්වන්නට ජීවිතය ඇප කැප කළ යුතුයි. පළමුව තමා තුලින් කල්‍යාණ මිතුරන් දැකීමටයි උත්සාහ කළ යුත්තේ. 

අද කල්‍යාණ මිත්‍රයන් ප්‍රාර්ථනා කරන්නට නම් බොහෝ දෙනා පුරුදු වී සිටිති. මෙය සිදුවෙන වැඩක් ලෙසයි ඇතැම් අය සිතාගෙන සිටින්නේ. මේ හොඳ මිතුරන් පරලොවද හමුවන්නට කරන උත්සාහය ගැන ටිකක් සිතා බලන එකයි වඩාත් හොඳ. ඔවුන් කොපමණ හමුවුවත් තමාත් එම සුදුසුකම් ටිකක් හෝ ලබා නැත්නම් ඒ හමුවීමෙන්ද ලබෙන ලාභයක් නම් නැත. එමනිසා අනුන්ගේ ගුණ ධර්මයගෙන් මිතුරුකම්වලින් ලැබෙන ඵල විපාක ටිකක් අමතක කොට තමන්ගේ මිතුරුකම් අද මේ මොහොතේ සිටම දියුණු කරගන්නට උත්සාහ කිරීමයි වඩා හොඳ. 

කල්‍යාණ මිත්‍රයාගේ තවත් විශේෂ ලක්ෂණයක් නම් කොපමණ බාධා අවහිරකම් හා නොපිළිගැනීම් අතිවූවත් තමා අනුන් වෙනුවෙන් කරන මහඟු සේවාව නතර කර දමා කළකිරීමට පත් නොවීමයි. මේ අනුව බෝධි අංගයන් නියම අයුරු වඩන්නා තමන්ටත් ලෝකයටත් හොඳ මිතුරෙක් වීම අවශ්‍යයි.


සද්පුරුෂයෝ

සද්පුරුෂයෝ විල නිසා මල ඉපදිනි. මල නිසා විල පිවිතුරුය. පුද්ගලයා නිසා සමාජය සුන්දර විය. සමාජය නිසා පුද්ගලයා සුන්දර විය. අතීත සමාජය අජීවි දෙයට ද කෘතවේදි විය. ගහ කොළ ආදි ස්වභාවික වස්තු... ඉතිරිය..

සුදන ඇසුර සදයි සැපත

ශ්‍රද්ධා, ශීල, ත්‍යාග, ප්‍රඥා යන උසස් ගුණැති පුද්ගලයන් ඇසුර මහත් ප්‍රතිලාභයකි. එසේම මෙලොව හිත සුව පිණිස පවතින ධර්මතාවලින් එකක් ලෙසද කල්‍යාණ මිත්‍ර සම්පත්තිය ව්‍යග්ගපජ්ජ සූත්‍රයෙහි සඳහන් වේ. ධාර්මිකව සපයා ගත්... ඉතිරිය..

සත්පුරුෂයෙකු වීමට බියද?

අප ගිහි බෞද්ධ පිරිස පිංකමක් කිරීමට යනවිට මුලින්ම අපේ ස්වාමීන් වහන්සේලා විසින් පන්සිල්වල පිහිටුවනු ලැබේ. මෙම පන්සිල් ගැනීම නිසා ඔවුහු සිල්වත් ගිහියන් බවට පත්වෙති. ඉන්පසු ස්වාමීන්වහන්සේලා පිරිස අමතන්නේ "ශ්‍රද්ධාවන්ත, සත්පුරුෂ පින්වතුනි" කියමිනි.... ඉතිරිය..

සරු දේ ලබන්නෝ

නිස්සාර දේ සාර ලෙසත් සාර දේ නිස්සාර ලෙසත් පිළිගෙන පිරිහුණු හැටි. යමක වග්ගෝ - සාරංච සාරතෝ ඤත්වා - අසාරංච අසාරතෝ, තෙ සාරං අධිගච්ඡුන්ති - සම්මාසංකප්පගෝචරා - (සංජය පිරිවැජියන්  වෙනුවෙනි). සරු දෙය සරු ලෙස                 ම නිසරුව... ඉතිරිය..

කල්‍යාණ මිත්‍ර සේවනය යනු නිවන් මඟට ප්‍රව…

රාජකීය පණ්ඩිත, ශාස්ත්‍රපති තලල්ලේ චන්දකිත්ති හිමි තථාගතයන් වහන්සේගේ ධර්මයට පිවිසෙන අපට මේ සසර දුකින් එතෙර වීමට තිබෙන පළමු පියවර තමයි සෝතාපත්තියට පත්වීමට. සෝවාන් වීමට අප කරුණු හතරක් සම්පූර්ණ කළ යුතුයි.... ඉතිරිය..

කල්‍යාණ මිත්‍ර සම්පත්තිය සංසාරික ලැබීමක්

කල්‍යාණ මිතුරු සංකල්පය උතුම් බෞද්ධ සංකල්පයකි. මෙත්තා යනුවෙන් ධර්මානුකූලව පෙන්වා දෙනු ලබනුයේ මිතුදමයි. “මෙත්තායිතස්ස මෙත්තාය පවත්තස්ස භාවෝ” - මෙත්තා යනු මිත්‍රත්වයේ ස්වභාවය යි. මිත්‍රයා යනු කවුද? “මිජ්ජති තායතීවාති මිත්තො” යමෙක්ගේ සතුටේ... ඉතිරිය..

හොඳ උපාසිකාවක් වන්නේ මෙහෙමයි

වර්තමානයේ වගේම අතීතයේදීත් පිරිමින්ට වඩා කාන්තාව ආගම, දහමට නැඹුරුවීමේ වැඩි ප්‍රවණතාවයක් දක්නට ලැබෙනවා. කාන්තාව ආගමික හික්මීමක් ලැබිම නිසා, සමාජයේ යහපැවැත්ම රඳා පවතින බවත් කාන්තාව නොහික්මුණු අශීලාචාර ගතිවලින් යුක්ත වුවහොත් සමස්ත... ඉතිරිය..

වෙසක් ලංකාවේ පැවති පැරණිම අවුරුදු උත්සවය…

බුදුදහම ලංකාවේ ස්ථාපිත වීමත් සමග දෙවන පෑතිස් රජුගේ කාලයේ ශ්‍රී මහා බොධි ශාඛාවක් අනුරාධපුරයේ මහමෙවුනා උයනේ වැඩ සිටවූයේ වෙසක් මහා පුන් පෝදාකය. සිංහල බෞද්ධ ජනතාවගේ සංස්කෘතියෙහි ආරම්භය මෙයයි. 'සිංහල අවුරුද්ද' එදා... ඉතිරිය..

කල්‍යාණමිත්‍ර සම්පත්තිය

  සාර්ථක වූ සෑම ජීවිතයකම පසුපස හොඳ මිතුරෙක් සිටී. ඒ අනුව සෑම මනුෂ්‍යයෙකුටම හොඳ නරක මිතුරන් සිටී. මිත්‍රත්වය යනු කෙනෙකු රූපයෙන් පමණක් දන හඳුනා ගැනීම නොවේ. නියම තිරසාර හඳුනාගැනීම තමා යමෙකු... ඉතිරිය..

අතීතයත් වර්තමානයත් නාම මාත්‍රයන් පමණි. ය…

සැනසිලි සුවයෙන් සිටින විටෙක මුවගට සිනා රැල්ලක් නැගෙන, ඇසට සතුටු කඳුලක් උනන, අතීතයට ගිය ජීවිතයේ ගතවී ගිය අවස්ථා අප සෑම කෙනෙකුටම ඇත. ඒවාගේම පසුතැවිල්ලට හේතුවන දේ මෙනෙහි කිරීමටවත් අකමැති, සිත... ඉතිරිය..

ඇසුරට සුදුස්සන් තෝරා බේරා ගැනීම

අපි හැම දෙනාම කවුරුන් හෝ ඇසුරු කරමු. ඔවුන් හා ඇසුරට අප පත් වූයේ කෙසේදැයි බොහෝ විට අපි නොදනිමු. කවර හෝ අයුරකින් ඔවුන් හා ඇසුරට අප පත්ව සිටිමු. මේ අතරම නොයෙකුත්... ඉතිරිය..